måndag 12 december 2011

Kylarköping = Edsbyn


Hamnade i soffan med barnen i går och i DVD´n rullade filmen Bilar (2006). Filmen har vi sett ett flertal gånger men jag har liksom aldrig stannat upp och följt med i handlingen. Jag är glad att jag gjorde det i går för det var fint. I skrivande stund tycker jag att detta är ett mycket pinsamt erkännande. Men ändå!

En stund av eftertanke och det slog mig att filmen var lite som en resumé av en del av mitt eget liv runt mitten på 2000-talet.

Låt mig förklara detta lite kortfattat:

Blixten råkar hamna i den lilla hålan Kylarköping - Jag råkar hamna i den lilla hålan Edsbyn.
Blixten är en supersnabb rookie som tänker köra stenhårt för att lyckas - Jag är en rookie på Stockholmsmaran och tänker dyka upp i fler sammanhang.
Blixten blir mottagen med viss skepsis av byborna - Jag blir mottagen med viss skepsis av byborna.
Blixten upptäcker efter ett tag i Kylarköping att livet inte handlar om målet utan om själva färden - Jag upptäcker efter ett tag i Edsbyn att livet inte handlar om målet utan om själva färden.
Blixten blir hyllad som en hjälte och har vunnit Kylarköpingsbornas hjärtan - Jag har visserligen inte blivit hyllad som nån hjälte men vunnit En Edsbybos hjärta.


Båda dessa storys utspelar sig under mitten av 2000-talet. Likheterna är skrämmande.

Om Bilar blivit en storfilm. Hur många manus går jag då inte runt och bär på?
Varje dag i mitt liv.
I byn.

En storslagen film.

I bland lite mer som en fars.

Men bra!



2 kommentarer:

  1. La Vie En Rose. Livet är det man gör det till. Om man orkar ha lite fantasi och snärja sig en edsbybo kan man va nöjd, jag är det iallafall! Bra blogg

    SvaraRadera