söndag 14 december 2014

Lucka 10 Frosseri

Jag gillar det inte. Och jag är inte bättre själv.

Frosseriet i grejer.
I mat.
I godis.
I inredning.
Slit o släng.
Överöst av matlagningsprogram och receptreklam.
Kak och desert-recepten blir fetare, fylligare och mastigare.
Halvfabrikat, dajm,  créme fraiche i allt.

Vad hände med det varsamma?
Gör din mat från grunden.
Känsla, enkelhet och måttlighet.

Vad hände med oss? Människor.
Eller med mig. Människa.
Året är 2014 och jag våndas. Vad ska barnen få i julklapp? De har ju allt de behöver.
 Och en massa mer.

Frosseriet står i centrum. Hela samhället bygger på det.
Julhandeln är hysterisk.
Folk klär granar innan december knappt börjat.

Och jag är en stackars människa.
Som en  hamster kutar jag runt i det där hjulet och försöker komma nån vart.
Till en sundare värld.

Meningen med det hela måste vara något annat.
Än att springa i ett hamsterhjul och jaga det jag redan har för mycket av.






1 kommentar: