måndag 1 december 2014

Lucka 1. Vad är det jag håller på med när jag håller på med det jag håller på med?

Detta citat är taget från en metodkursföreläsning under min tid som sociologistuderande. Föreläsaren, vars namn jag tyvärr inte minns, uppmanade oss att i vår forskning alltid ställa oss frågan "vad är det jag håller på med - när jag håller på med, det jag håller på med".
Ibland ploppar det citatet upp hos mig som en blixt från jäkligt molnig himmel.

Va fasen är det jag håller på med, när jag håller på med, det jag håller på med?

Advent. Simon fyller år. 
Stress, stress. 
Baka, baka, baka. 
Tvätta, städa, putsa, feja.
Få fibro.

Handla presenter. 
Få ångest. Huset redan fullt med grejer. Köpa mer. 
Snart är det ju fasiken jul. 
Då ska vi handla ännu mer.
Mer ångest. 
Får hemorrojder å. Av stress.

Köper adventsblommor för ca 900 spänn. O snittblommor med bär.
2 av 3 barn äter bären en sekund då maken vänder ryggen till.
Googla giftcentralen. 
Hem och städa mer.
Laga middag. 
Förbereda kalas. 

Vännerna kommer. Och släkten.
Det blir så trevligt. Och roligt. 
Jag älskar när dom kommer.
Hade det varit mindre roligt och trevligt utan alla bestyr?
Utan ångest, stress och hemorrojder?

Antagligen inte. 
Hur många år ska det ta för mig att inse det? 
Att mötet är det viktiga.
Gemenskapen.
Vännerna.
Familjen.
År ut o år in. Jag taggar inte ner.

Vad är det jag håller på med?

Jag har börjat tänka mycket på döden. Fast jag egentligen inte vågar.
Kanske jag skulle våga tänka lite mer på den. På riktigt. Då kanske jag skulle lära mig nåt om livet. 
Att tagga ner.
Värdesätta det värdefulla. 
Det som jag faktiskt redan vet. 

Livet är för för kort för att göra dumma saker.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar