måndag 22 december 2014

Lucka 19. Linnea

Nummer åtta ut.

Linnea Jonsson.

Den tiden det begav sig då tv-programmet Robinson hade sina glansdagar så brukade frågan
"vad skulle du ta med dig till öde ö" dyka upp lite nu och då. I mina kretsar.
Alltså, om du skulle spendera en lååång tid på en ödslig ö och endast fick välja en grej att ta med. Vad skulle det vara?
Diskussionerna kunde bli långa och livliga och förslagen oändliga. Inte alltid var vi heller överens om vilka egenskaper denna grej skulle besitta. Men typ:

Praktisk
Pålitlig
Vass
Mångsidig
Stark
Funktionell

Den ene hade klurigare ideer än den andre. Eldstål. Fiskenät. Multiverktyg, osv.
Själv tyckte jag aldrig att jag kom på det ultimata.
Förrän nu.
Nu vet jag.
Såklart.
Linnea!

Den ultimata överlevnadsmänniskan.
Som klippt och skuren
Hon skulle förse mig med allt jag behöver på den där ödsliga ön.
Mat
Vatten
Värme
Gott sällskap.

Om jag ramlar i vattnet skulle hon ge mig sin flytväst.
Behöver vi vandra 500 mil så tar hon mig på ryggen om jag behöver vila.
Kommo det ormar eller andra vilda (farliga djur) så går hon i bräschen för mig.

Det litar jag på.
För hon är trofast.
Pålitlig.
Uthållig.
Skulle aldrig lämna mig i sticket. Och skulle stå ut.
Med mig.
Även.

Dessutom skulle hon nog själv trivas på den där ön. Även om hon ibland kan ge skenet av att vara en lite hemmakär typ, så hade hon gillat det där livet.
Äventyret.
För bakom de där trofasta ögonen glimtar en mer äventyrlig längtan.
Tror jag.
Att jag sett.

En längtan om att få ge något till dem som har det sämre än oss i väst.
Till dem som  inte har något.
Ge det finaste.
En bit av sig själv.
En trygg stund.
En Linnea-hand.

Jag tror Linnea kommer att vara oss trogen ett tag till.
Tills längtan till Indien blir för stor.

Det är värt en lucköppning det.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar