måndag 22 december 2014

Lucka 18. Jessica

Nummer sju ut..

Jessica Westin.
Alias "Jeckan"

Det fick bli Jeckans tur idag. Eftersom hon fyller år. Tycker det passar bra.
Hon är egentligen yngst i arbetskamratskaran och skulle vara sist ut i kalendern eftersom jag försökt gå efter ålder. Äldst-yngst.

Yngst förresten?
Hur gammal är Jeckan?
Blott 25 blir hon idag.
Vem kan tro det?

Jag träffade Jeckan för första gången långt innan hon började jobba med oss.
På ön.
Någongång under åren 2004-2006. Då var jag nyinflyttad och alla människor var bara människor i mängden. Det blir liksom så när allt är nytt och man försöker hitta rätt i det nya.
Jeckan var då typ fjortis.
Jag var 31.
Trots sin ringa ålder var hon en av dom få som utmärkte sig i människomängden.
Jag minns henne då.
Jag minns det nu.
Liten.
Men rakryggad.
Positivt egen.
Och pondus.

En sån där man gärna vill luta sig mot.

Så är det än idag.
Tio år senare.
Karakterisktikan finns kvar.
Än mer utpräglad.
Jeckan är allt det där och lite till.

Trygg!

Jag lutar mig gärna mot henne.
Hand i hand på svåra uppdrag.
Ber om hjälp.
Det känns så bra.
Trots nästan 20 års ålderskillnad är hon mer än min jämlike.
En klippa.

Jessica betyder förövrigt "den som skådar".
Kanske ligger det nåt i det.
Att vara smart nog att betrakta sin omgivning och en situation innan man fäller ett uttalande.
Att ha det tålamodet.
Det är få förunnat.
Koll på läget.

Det är Jeckan!
Och hon fyller år idag.

Det är värt en lucköppning det.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar