fredag 19 december 2014

Lucka 14. Maria

Jag hade skrivtorka och låg efter med några luckor i min kalender. Plötsligt slår det mig att jag kan skriva om dem som skulle kunna vara min andra familj. Dom som jag spenderar mer vaken tid med än min egen familj. Dom jag skrattar mycket med. Är allvarlig med, skämtar och ibland nästan gråter med.
Mina arbetskamrater.

Nummer tre ut.

Maria Pettersson.
36 år.
En stark kvinna i sina bästa år.
Ja namnet Maria sägs delvis ha betydelsen "stark". Precis som Maria är.

Annars är ju Maria mest känd som Jesu moder. Hon som red långan väg på en åsna. I full färd att föda sin förstfödde son.
Natt och dag strävade hon. Men sin man vid sin sida.
Jämrade sig inte utan plikttroget genomförde hon det uppdrag som den allsmäktige hade givit henne.
Gav sig inte
Kämpade.
Stretade.

Slutligen fann hon ett litet stall och hon födde det lilla barnet.
I all enkelhet.
Kämpigt.
Plikttroget.
Av kärlek.
För världens skull.

Det är Maria det.

Om man nu vill dra en liknelse till den bibliska berättelsen.
Och jag tror jag vill det.
För om nåt i princip omöjligt ska göras. Då är nog Maria den rätta.
Så är hon i mina ögon iaf.
Skulle aldrig ge upp.
Envis. Stark. Plikttrogen.
Och enkel.
På det mest genuina viset.

En hemlighet jag kan avslöja är att jag har en inbördes tävling med Maria.
Hon vet inte om den.
"Vem blir mest Svensson först".
Hon ledde till en början. Skaffade nog mannen i sitt liv före mig. Fortsatt ledning genom att bli ägare till "the House in the very big forrest" som jag och Tony försökte lägga beslag på. 2-0.
Men nu knappar jag in. Får en unge. 2-1.
Maria tätt efter. Får en unge. 3-1.
Jag rusar vidare. Får en unge till. 3-2.
Maria tätt efter. Får en unge till. 4-2.
Vi köper sommarstuga. 4-3
Maria skaffar Volvo. 5-3.
Nu ligger jag efter. Men kommer igen och köper villa "the second best Roteberg". 5-4.
Men Maria jobbar på sin ledning. Får en unge till. 6-4.
Ha!
Jag har också en unge till på gång. 6-5.
Knappar in.
Köper en Volvo. 6-6.
Men Maria är svårslagen. Bygger dubbel-carport och Rotebergs största altan. 7-6.

Hur ställningen slutar vet vi inte än. Men spänningen är olidlig.

Det är värt en lucköppning det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar