onsdag 3 december 2014

Lucka 3. Schizo eller mänsklig?

Denna eviga ångest.
Beslut, gränser, tillsägelser, fostran och konsekvenser. 
Tjat, sura miner, fördolda hot varvat med morötter.
Sitt still, ät upp maten, borsta tänderna, på med pyjamas, packa väskan.
Vill ju bara vara snäll!

Jag slits i stycken!
Alla stycken jag består av. 
Många. 
Olika.
Stycke ett, format av min uppväxt och mina förfäders fäder i arbetets och moralens anda. 
Stycke två, format av mig själv i pubertal förvirring, neonfärgade skärp och rädsla.
Stycke tre, format av mig och vissa andra som lystrades till under den lite mindre excentriska efterpubertala eran. Tyvärr också ganska mycket ace of bace och Pops.
Stycke fyra, format av en sträng och disciplinerad fotbollskultur med sköna inslag av familjefeeling och underbara människor. Samt en hel del akademisk teoribildning. 
Stycke fem, håller på att formeras under bymentalitet, shabby shic-frälsning och pizzeriakultur.

Någonstans i detta mischmasch av nedärvda mönster, samhälleliga normer, nyvunna värderingar och vanlig mänsklighet ska man leva sin vardag.
Veta hur man vill ha det.
Fatta beslut.
Flera i minuten. 
Det suger.
Energi.
Tär.

Ge mig ett facit.
Nu.
Eller ett helt stycke.

Tack.

1 kommentar: